Ganska ofta kan man se Google Ads-annonser som marknadsförs genom ett sökord som sedan inte matchar webbsidan som länken leder till tillräckligt bra, eller matchar en webbsida som inte är helt relevant. Att klicka på en annons som utlovar en specifik tjänst eller produkt och sedan ledas in till en samlingssida eller till en allmän startsida ger inte en bra användarupplevelse. Det var liksom inte dit jag skulle!
Konverteringsgraden kan bli låg och risken är stor att besökaren väljer en annan sida med tydligare koppling till produkten/tjänsten. Ett nischat sökord behöver leda till en motsvarande webbsida. Om det huvudsakliga sökordet i en annons är lila tulpaner förväntar sig besökaren åtminstone att komma till en sida som handlar om tulpaner, gärna lila sådana såklart och inte till en sida med alla möjliga sorters växter.
Egentligen är detta lite av självklarheter men ändå är det svårt för många marknadsförare att få till. Ett sätt att göra det på och samtidigt säkerställa kopplingen är att bygga upp sin kampanjstruktur i Google-Ads på liknande sätt som webbplatsen, gärna efter tydliga produktkategorier eller affärsområden.
Gå till: Tjänster