Analys

Med hjälp av analys säkerställer du att dina beslut är underbyggda

Bygg dina aktiviteter på datadrivna beslut

Ju mer du vet om dina målgrupper, trafiken till dina digitala kanaler och omvärlden desto lättare blir det att träffa rätt med dina kommunikationsaktiviteter. Data kan ge viktiga insikter om kunder och kampanjer. En grundlig målgrupps- och konkurrentanalys är en förutsättning för att kunna navigera åt rätt håll i en konkurrensutsatt digital värld. 

Genom att jobba datadrivet och iterativt kan du förändra och anpassa dina kommunikationsaktiviteter i syfte att bli ännu bättre. Men det kräver så klart vilja och tålamod. Att integrera datadrivna insikter i digitala strategier och i framtagande av copy är idag ett givet arbetssätt för de flesta organisationer.

Optimera, optimera och optimera

Vad ska mätas och varför och jämföras med vad? Hur kan data bidra till ett ännu mer träffsäkert innehåll?

Att haka på varje trend och mäta allt kan vara festande. Men där brukar jag säga stopp. Det allra viktigaste är att förstå vad som är viktigt utifrån den specifika organisationens mål och KPI:er. I nästa steg handlar det om att använda informationen på ett sätt så att olika kommunikationsaktiviteter kan optimeras.

Det finns idag en mängd olika verktyg för att göra analyser, i vissa fall överlappar de varandra. Några som jag använder mig av är:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Ahrefs
  • Keyword planner
  • Moz
  • Sociala mediers egna analytics verktyg
  • Siteimprove

Vill du ha hjälp med analys?

Vad kul! Beskriv ditt uppdrag eller projekt i en enkel brief så kan vi ta det därifrån! Det går också bra att boka in ett digitalt möte där vi gemensamt benar ut eventuella behov.

Har du frågor?